ReCO2ST projektet

Fra 2018 til 2022 har Frederikshavn Boligforening deltaget i et EU-projekt med 17 partnere fra Danmark, England, Spanien, Schweiz og Belgien. Projektet er med til at videreudvikle og demonstrere energisparende teknologier og bringe dem tættere på markedet.

I samarbejde med Aalborg universitet og Livingbetter A/S fokuserede demonstrationsbygningen i Frederikshavn Boligforening på ventilations vinduet med vakuum isolering i solvæggen.

Vinduerne blev installeret i 7 lejligheder i afdelingen Munkeparken beliggende på Rimmens Alle 113 i juni 2021. For at dokumentere vinduerne effekt blev der opsamlet data om temperaturer og indeklima i fra november 2020 til december 2021.
To lejligheder på 2. sal blev udstyret med PCM (Phase Change Material) batteri i solvæggen, som bliver opvarmet af solen i løbet af dagen og kan afgive varmen når temperaturen falder.

Resultaterne af projektet viser, at rum med ventilations vindue og PCM batteri kan give en energibesparelse på op til 29%, mens rum med ventilations vinduer kan give en besparelse på op til 24%.

Derudover viser resultaterne at ventilationsvinduerne kan bidrage til en højere temperatur i lejligheden, samt bedre CO2 og fugtighedsforhold i lejligheden.

For mere information omkring ventilationsvinduet, klik her.

For mere information omkring ReCO2ST projektet klik her.

Billede Michael.jpg