Få læst tekst op

For at hjælpe personer med læsevanskeligheder og alle andre som bare har lyst til at bruge muligheden, har vi valgt at linke til www.adgangforalle.dk, som er udviklet af Ministeriet for videnskab, teknologi og udvikling.

Her kan du downloade et gratis program incl. en "fjernbetjening". Når du har installeret programmet, kan du finde "fjernbetjeningen" på skrivebordet, på computeren. Marker den tekst du ønsker at få læst op ved at holde venstre musetast nede, imens du trækker hen over et passende stykke tekst. Tryk "play" på fjernbetjeningen, og teksten læses op af en "digital" person.

Du kan justere stemmens hastighed og betoning, og finde den version du finder mest behagelig, ved at trykke på det tekstblad, som vises nederst på fjernbetjeningen.

Fjernbetjeningen kan selvfølgelig også bruges til at få læst op på andre hjemmesider og i dokumenter, som du har liggende på computeren, blot de er skrevet i WORD, PDF eller POWERPOINT fil-format.

Brug nedenstående link, og følg vejledningen. God fornøjelse med brugen.

Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (Åbner nyt vindue)